يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
تیتر ۲۰ بررسی کرد؛
بانک تجارت در جشنواره‌ای با نام «جادوی کارتت رو فعال کن» ضمن ایجاد مزایای ویژه برای مشتریان، با این روش رسوب نقدینگی در حساب‌های بانکی را به گردش تبدیل و به اقتصاد کشور کمک می‌کند.
کد خبر: ۶۶۵۰۶

تیتر20 - برای سال‌ها مانده حساب مشتریان بانک ها، کارکرد خاصی برای آن‌ها نداشت. مانده حساب، همین حالا هم سود چندانی برای افراد ندارد. سودی هم که به آن می‌گیرد، بر اساس کمترین گردش حساب ماهیانه محاسبه می‌شود و به ۵ درصد می‌رسد.


 در سال‌های اخیر، برخی بانک‌ها برای حفظ نفوذ خود در بازار حساب‌های جاری، شروع به ارزش دهی به مانده حساب کردند؛ به این شیوه که هرچه صاحب حساب به صورت روزانه از کارت بانکی خود بیشتر استفاده کند، در ازای آن امتیاز دریافت می‌کند.


 این امتیاز، برای قرعه کشی‌های دوره‌ای کاربرد دارد. کسب امتیاز به ازای مصرف بیشتر، گرچه به گردش پول و دریافت کارمزد از آن به نفع شبکه بانکی منجر می‌شود اما در نهایت به خود مانده اهمیتی نمی‌دهد. 


مزایای جشنواره بانک تجارت 
در چنین شرایطی، بانک تجارت در جشنواره‌ای با نام «جادوی کارتت رو فعال کن» مانده حساب را هم به محل دریافت امتیاز تبدیل کرده است؛ به این معنی که هر ۱۰۰ هزار تومان مانده حساب در طول روز ۱ امتیاز دارد. البته بانک تجارت به ازای هر بار استفاده از کارت بانکی در طول روز ۱۰ امتیاز هم در نظر می‌گیرد.
 مزیت جشنواره این است که قرعه کشی‌های آن هر دو هفته یکبار انجام می‌شود و مانند برخی بانک‌ها فصلی نیست.


 در نهایت، هر صاحب حساب می‌تواند حداکثر ۲۰ هزار امتیاز جمع آوری کند تا تعداد کوپن‌های شانسس در قرعه کشی بیشتر شود. سومین دوره این جشنوار هم ۶ آذر ماه امسال برگزار شد. در این جشنواره بین ۸ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۲۸۶ واجد شرایط که دارای بیش از ۱۳ میلیارد کوپن بودند، قرعه کشی انجام شد. 
برندگان جادوی کارتت رو فعال کن، ۱۰ کارت طلایی تجارت به ارزش ۱۰۰ میلیون تومان و جوایز دیگر دریافت می‌کنند.


 نسبت تعداد افرادی که در این جشنواره شرکت کردند به تعداد کوپن ها، نشان می‌دهد که هر شرکت کننده به طور متوسط بیش از ۱۵۵۰ کوپن دریافت کرده است. در واقع هر شرکت کننده توانسته به طور متوسط ۷.۷ درصد سقف در نظر گرفته شده برای کوپن‌ها را دریافت کند. 


بررسی و مقایسه جشنواره‌ها 
مزیت جشنواره بانک تجارت این است که به ازای هر روز عملیات بانکی (خرید با کارت) امتیاز دریافت می‌کنید؛ بدون اینکه مجبور شوید که برای یک دوره زمانی مشخص و متوالی، یک میزان موجودی ثابت را در حساب خود حفظ کنید.


 این در شرایطی است که برخی بانک‌ها با وجود درخواست موجودی کمتر (مانده حساب) از مشتری به عنوان شرط شرکت در قرعه کشی، شرط می‌ کنند که مشتری بانک، در روز قرعه کشی حتما باید مبلغ مشخصی از مانده حساب را داشته باشد؛ ضمن اینکه صاحب حساب باید ۳ ماه حداقل موجودی خود را به میزانی که بانک تعیین کرده است، نگه دارد؛ در غیر این صورت از شرکت در قرعه کشی محروم می‌شود.


 مزیت دیگر جشنواره بانک تجارت نسبت به سایر بانک ها، تعیین نکردن شرط حداقل امتیاز و پایین نگه داشتن سقف امتیازات لازم برای افزایش شانس برنده شدن در قرعه کشی است.


 به طور مثال یکی از بانک ها، حداقل ۱۰۰ امتیاز و حداکثر ۳۰ هزار امتیاز را به عنوان شرط در نظر گرفته است؛ ضمن اینکه به جای هر ۲ هفته، هر فصل قرعه کشی خود را برگزار می‌کند. 


لزوم مشارکت بانک‌ها در طرح‌های تشویقی
طرح‌های تشویقی بر روی مانده حساب‌ها به گردش نقدینگی و رکودگیری از اقتصاد کمک می‌کند. با این شیوه، هزاران میلیارد تومان نقدینگی، در گردش روزانه، میان حساب‌های بانکی جابه جا می‌شوند. قاعدتا هرچه امتیاز ایجاد شده برای خرید با کارت بانکی بیشتر از امتیاز مرتبط با مانده حساب روزانه باشد، کمک بیشتری به گردش نقدینگی می‌کند. 


بانک تجارت برای کمک بیشتر به اقتصاد، امتیاز خرید با کارت بانکی را ۱۰ برابر امتیاز مانده حساب، در نظر گرفته است.
 رسوب پول در حساب‌های بانکی منافعی برای مشتریان بانک‌ها ندارد؛ در شرایطی که مبلغ آن کم نیست. آمارهای سال گذشته شاپرک (شرکت شبکه الکترونیک پرداخت کارت) نشان می‌داد که بیش از ۱۳۳ میلیون کارت بانکی تراکنش دار در کشور وجود دارد.


 با توجه به اینکه حداقل موجودی لازم در حساب بانکی ۵ هزار تومان است، روزانه حداقل ۶۶۵ میلیارد تومان مانده حساب شکل می‌گیرد که در یک سال به ۷ هزار و ۹۸۰ میلیارد تومان می‌رسد. البته چنانچه حداقل موجودی حساب‌ها را روزانه ۳۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم، روزانه ۳۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان و سالیانه ۴۷۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مانده حساب شکل می‌گیرد که رقم بزرگی است.


 چنانچه سایر بانک‌ها با جشنواره‌هایی از این جنس، رسوب نقدینگی در حساب‌های بانکی را به گردش تبدیل کنند، به اقتصاد کشور کمک کرده اند.

ارسال نظرات
موضوعات روز